ကောငျးမှနျမှနျကနျသော တရားကငြ့ျဝတျ မဟုတျရာ၌ လုံ့လ၊ ဝီရိယကွီးသူသညျ ဒုက်ခရောကျ၍ လုံ့လနညျးသူသာ ခမြျးသာရ၏။ ကငြ့ျကွံသောျလညျး ဆငျးရဲလှတျကွောငျး တရားမဟုတျသော ကွောင့ျ တညျး။
ကောငျးမှနျ မှနျကနျသော တရားကငြ့ျဝတျ၌ကား လုံ့လ၊ ဝီရိယကွီးသူသာ ခမြျးသာ၍ လုံ့လနညျး သူမှာ ဆငျးရဲရသညျ’

မွစိမျးတောငျဆရာတောျ အရှငျဇာနယြေ

 

 

မွစိမျးတောငျမှ သာသနာ့ အောငျလံ     (ဓမ်မမှတျစုမြား-၁)

မွစိမျးတောငျ။
        အမညျလေးက လှသညျ။ တိုကျကွီးမွို  ့နယျဘကျမှာ မွစိမျးတောငျ ရှိသညျဟု ကွားဖူးသညျမှာ ကွာခဲ့ပွီ။ ရနျကုနျနှင့ျ တိုကျကွီးက မိုငျ (၅၀)ခနျ့သာဖွဈ၍ ဘာမှမဝေးလှပါ။ သို့သောျ မရောကျဖွဈခဲ့။ မိမိသညျ မွနျမာပွညျ နရောအတောျ မြားမြားရှိ အဓိဋ်ဌာနျဝငျရာတောငျ တောျတောျမြားမြား၌ အဓိဋ်ဌာနျ ဝငျခဲ့ဖူးပါသညျ။ ယခု မွစိမျးတောငျကိုတော့ မရောကျခဲ့ပါ။ နီးလကြျနှင့ျဝေးနခွေငျးဖွဈပါသညျ။ သို့ဖွဈ၍ အားလပျသောနေ့တဈနေ့၌ မိတျဆှဖွေဈသူ မွနျမာ့ဆိပျကမျးအာဏာပိုငျမှ သငျ်ဘောဆလငျးကွီး ကိုမောငျခြို နှင့ျအတူ မွစိမျးတောငျရှိရာ တိုကျကွီးမွို့နယျဘကျသို့ ရောကျ ခဲ့ ပါတော့သည

မိုးသညျ စှမေလိုလိုနှင့ျ သညျးနလေိုကျသညျမှာ ဘယျအငွိုး ကွောင့ျမှနျးမသိ။ မုတျသုံမိုးသညျ ရနျကုနျနေ ပွညျသူလူထုအား နှိပျစကျနသေညျမှာ ကွာခဲ့ပွီ။ သှားမညျဟု ဆုံးဖွတျပွီးဖွဈ၍ မိုးရှာရှာ၊ နပေူပူ ဂရု မစိုကျတော့။ တိုကျကွီးမွို  ့လယျ ဆိုငျကယျသမားမြားရှိရာ လကျဖကျရညျဆိုငျ ရောကျသညျ အထိ မိုးကတော့ ရှာကောငျးတုနျးပငျ ဖွဈပါသညျ။ ကြှမျးကငြျမှုရှိပုံရသေား ဆိုငျကယျသမားလေး မောငျ ထငျလငျး ကို မွစိမျးတောငျသို့ လိုကျပို့ ခိုငျးရသညျ။

 သဈတောဦးစီးရုံးရှိရာလမျးမှဝငျ၍ မိနဈအနညျးငယျ မောငျးပွီးသောျ ဘယျဘကျ မွနေီလမျးအကှေ့မှ မွစိမျးတောငျ သာသနာပွု တောရစခနျးအား ညှှနျပွသည့ျ လမျးညှှနျဆိုငျးဘုတျလေးအား တှေ့ရသညျ။ ဂဝံကြောကျခငျးထားသော မွနေီလမျးသညျ ပွငျးထနျသောမိုးအား အနျမတုနိုငျရှာပါ။ အနီးအနားခွံမြား၌ နထေိုငျသူမြားသညျ ဤလမျးကိုသာ အားကိုးနရေသညျ။ သူတို့လညျးဖွညျးညငျးစှာ သှားလာ နကွေ သညျ။ အခြို့သညျ စကျဘီးနှင့ျဖွဈ၍ အခြို့မှာ ဆိုငျကယျနှင့ျဖွဈသညျ။ မွနေီလမျးဘေး ဘယျ၊ ညာ၌ ကွံခငျးမြား၊ မာလကာခွံ၊ သရကျ၊ သံပရာ အစရှိသည့ျ ခွံမြားကို တှေ့ရသညျ။


တိုကျကွီးမွို့နှင့ျလိမ်မောျခွံကြေးရှာသညျ သုံးမိုငျခရီးဖွဈ၍ ဘာမှမကွာလိုကျဘဲ ရှာတှငျး သို့ရောကျသညျ။ ရှာလယျမှာ မွစိမျးတောငျရှာကြောငျးအားတှေ့ရသညျ။ မွစိမျးတောငျ ဟုဆိုသောျလညျး ကုနျးမို့မို့ သာ ဖွဈပါသညျ။ လိမ်မောျခွံရှာသညျ ခွံဝိုငျးကွီးမြား စုစညျးထား၍ တောအုပျကွီး သဖှယျ ဖွဈနသေညျ။ ယခု တှေ့ရသည့ျမွစိမျးတောငျတောရကြောငျးသညျလညျး တောကွီးအလယျ တောငျကုနျးလေးပေါျမှ စတေီ ပုထိုးမြား၊ ဂန်ဓကုဋိမှနျကြောငျးကွီး၊ ဝါးတဲကြောငျး၊ ဇရပျ၊ ဆရာတောျ အရှငျမွတျသီတငျးသုံးသည့ျ သဈသားကြောငျးတို့ဖွင့ျ တောအုပျအလယျမှာ တင့ျတယျလှ၏။ တောငျကုနျးထိပျ ညာဘကျ ဂန်ဓကုဋိ မှနျကြောငျးကွီးဘေးမှာ စတေီတဈဆူအား ဖူးတှေ့ရသညျ။ စတေီအား ဆီမီး၊ အမှှေးနံ့သာမြားဖွင့ျ ပူဇောျ ကနျတော့ပွီးသောျ အနီးရှိမှနျကြောငျးကွီးအား လေ့လာမိသညျ။ ဂန်ဓကုဋိမှနျကြောငျးတောျကွီး ဖွဈသညျ။ အတှငျး၌ ‘တိလောကမှနျအောငျ’ ဘှဲ့တောျအမညျရှိ ရုပျပှားတောျမွတျကွီး သီတငျးသုံး စံပယျ နပေါသညျ။ ဘုရားဒါယကာကွီး ဆရာကွီးအဘိုးစောမှ ၁၂၉၅ ခုနှဈတှငျ တညျထားကိုးကှယျ လှူဒါနျး ခဲ့ကွောငျး သိရပါသညျ။ မှနျကြောငျးဆောငျအသဈကွီးမှာ အလှူရှငျဖွဈသူ ဦးမွတျဌေးလငျး+ ဇနီး ဒေါျစုစုကိုတို့မှမတညျပွီး လှူဒါနျးခဲ့ခွငျးဖွဈကွောငျး သိရပါ၏။ ဂန်ဓကုဋိမှနျကြောငျးတောျဘေးတှငျ နှဈကြိပျ ရှဈဆူစတေီတောျအား ဖူးတှေ့ရသညျ။ ဘုရားဒါယကာမှာ ဆရာကွီး အဘိုးစောဖွဈနသေညျကို တှေ့ရပွနျပါ၏။ သို့အတှကျကွောင့ျ ကြှနျတောျသညျ ဆရာကွီးအဘိုးစောအား စိတျဝငျစားလာမိ၏။ သူ့အ ကွောငျးကို သိခငြျလာသညျ။ ဘုရားအနီးမှာ အသကျ(၆၀)ဝငျးကငြျရှိ လူကွီးတဈယောကျအား တှေ့ရ၍ အဘိုးစောဆိုသူမှာ မညျသူနညျးဟု စပျစုမိပါသညျ။ ထိုသူက - “ကြှနျတောျက မွစိမျးတောငျကြောငျးရဲ့ ဂေါပကဥက်ကဋ်ဌပါ။  ဦးမွရှှလေို့ ခေါျပါတယျ။ ယခုမွငျတှေ့နရေတဲ့စတေီတှဟော ဆရာကွီး အဘိုးစော တညျခဲ့တာတှပေါပဲ။ အဘိုးစောနဲ့ ပတျသကျပွီး သိခငြျရငျ သူ့မွေးနှဈယောကျ ရှိပါတယျ။ တဈယောကျက လမျးပွငျနတေယျ၊ တဈယောကျက ကြောငျးပေါျမှာ ခေါျပေးပါ့မယျ”


               
အဘိုးစောတညျထားခဲ့သောကမ်ဘာလုံးစတေီတောျ

      

စတေီတောျဘေးရှိ ဆရာတောျကြောငျးသို့သှားရာ မွလေမျးအား ပွုပွငျနသေူတဈယောကျကို ဥက်ကဋ်ဌ ဦးမွရှှမှေ လှမျးခေါျလိုကျပါသညျ။ ထိုပုဂ်ဂိုလျ၏အမညျမှာ ဦးအောငျတငျဖွဈပါသညျ။ အဘိုးစော၏ သား အကွီးမှ မှေးဖှားသူဖွဈသညျ။ မွေးဖွဈသူ နောကျတဈဦးဖွဈသော ဒေါျစိနျသိမျးဆိုသူလညျး ရောကျလာ ၏။ သူမက ဆရာကွီးအဘိုးစေား၏ သားအငယျမှမှေးဖှားသူ ဖွဈပါသညျ။

မွေးမြားပွောပွသော ဆရာကွီး အဘိုးစော၏အကွောငျး
         ဂမ်ဘီရလောကီပညာရပျမြား တပျကြှမျးသော ဆရာကွီးအဘိုးစော၏မူလဇာတိမှာ တှံတေးဘကျက ဖွဈပါသညျ။ သူသညျ ရှမျးတိုငျးရငျးသားဖွဈကာ နယျလှည့ျ ဆေးကု၊ ဗဒေငျဟောရငျး တိုကျကွီးမွို့သို့ ရောကျလာသညျ။ ထိုစဉျက လိမ်မောျခွံသညျ ရှာမဟုတျသေး။ တောကွီးမကြျမညျးလညျးမကြ၊ ရှာလညျး မဟုတျ၊ သဈဝါးထူထပျသော ခွံဝိုငျးကွီးမြားဖွင့ျ ရိုးမနှင့ျတဈဆကျတဈစပျတညျး ရှိနခေဲ့သညျ။ အဘိုး ဆရာစောက ခွံတဲးမြားကိုစုဝေးပွီး လိမ်မောျခွံရှာကလေးကို စတငျ တညျထောငျသညျ။


       

မကွာမီ ထိုနရောသို့ ဘုနျးဘုရားကွီး ဘိုးပေါကျစိနျ ရောကျရှိလာခဲ့သညျ။ ဘိုးပေါကျစိနျသညျ ယခု မွစိမျး တောငျရှာကြောငျးဖွဈမည့ျ တောငျကုနျးငယျအခွတှေငျ ဝါးကြောငျးလေးနှင့ျ သီတငျးသုံးရငျး တောငျ ကုနျးလေးပေါျမှာ ကိုးနဝငျးစတေီလေး တညျထားကိုးကှယျသညျ။ ဘုနျးဘုရားကွီး ဘိုးပေါကျစိနျနှင့ျ ဆရာကွီးအဘိုးစေားတို့ ဆုံတှေ့ကွ သောအခါ ဆရာတပည့ျ ဖွဈကုနျကွသညျ

       ဘုနျးဘုရားကွီးဘိုးပေါကျစိနျက အဘိုးဆရာစောအား သာသနာပွုလုပျငနျးမြား ဤတောငျကုနျး၌ ဆကျလကျလုပျဆောငျရနျ ညှှနျကွားပွီး တခွားတဈနရောသို့ ထှကျခှာသှားခဲ့သညျ။ အဘိုးဆရာစော သညျ သူ၏မွလကျစှပျလေးအားရောငျးပွီး ကိုးနဝငျးစတေီကို ငုံ၍ဉာဏျတောျမွှင့ျပွီး ‘နှဈကြိပျရှဈဆူ’ ဘှဲ့အမညျဖွင့ျ တညျထားကိုးကှယျခဲ့သညျ။ မွလကျစှပျ အစိမျးရောငျလေးကိုရောငျးပွီး သာသနာပွု ရ သဖွင့ျ ထိုတောငျကုနျးလေးအား ‘မွစိမျးတောငျ’ ဟုအမညျသမုတျခဲ့သညျ။

        ယခုမှ ကြှနျတော့ျအမွငျ ရှငျးသှားသညျ။ အဘိုးဆရာစောသညျ နှဈကြိပျရှဈဆူစတေီတောျအပွငျ တိလောကမာနျအောငျ ရုပျပှားတောျ၊ ရှှလေငျးယုနျစတေီ၊ ကမ်ဘာလုံးစတေီနှင့ျ မဟာစတေီကွီး ကိုပါတညျ ထားခဲ့သညျ။ မဟာစတေီကွီးသညျ ငလငြျလှုပျတုနျးက ယိမျးယိုငျသှားခဲ့သဖွင့ျ ဆရာတောျမှ ပွနျလညျ ျပွုပွငျပွီး ‘မဟာဝိသုဒ်ဓိစတေီ’ ဟုဘှဲ့အမညျသမုတျခဲ့သညျ။ ကမ်ဘာလုံးပုံ စတေီရံ (၄)ဆူ ဝိုငျးရံထားသော စတေီတဈဆူမှာ ကွညျညိုဖှယျကောငျးလှသညျ။


      
မစိမျးတောငျပေါျမှာ ဗောဓိညောငျပငျကွီးကား ကွီးမားအုပျဆိုငျးပွီး အရိပျအာဝါသ ကောငျး လှသညျ။ ဗုဒ်ဓမွတျစှာဘုရားရှငျ ပဉ်စဝဂ်ဂီငါးဦးတို့အား တရားဟောနဟေနျ ရုပျပှားတောျမွတျနှင့ျ အဆောကျ အအုံ ငယျတဈခု ရှိသညျမှာ ညောငျပငျကွီးအရိပျနှင့ျ ကွညျညိုဖှယျကောငျးလှသညျ။ အဘိုးဆရာစော၏ ကုသိုလျကောငျးမှုမြားအတှကျ သာဓုခေါျရပါသညျ။


           ရှှလေငျးယုနျစတေီဘေး မလှမျးမကမျးမှာ အဘိုးဆရာစော၏အုတျဂူကို တှေ့ရသညျ။ အသကျ(၁၀၅)နှဈမှာ ကှယျလှနျသှားခဲ့သော အဘိုးသညျ အသကျရှညျလှသညျ။



          အဘိုးသညျ လိမ်မောျခွံကြေးရှာအပွငျ ကိုငျးကှငျးကွီး၊ အလယျရှာ၊ မွကြောကျဖြာ၊ တောငျတဈလုံး၊ ရှှပွေောငျပွောငျ စသည့ျ ဂြိုးဖွူဘကျမှရှာမြားမှာလညျး ဘုရား၊ စတေီမြား တညျထားခဲ့သည့ျ ပုဂ်ဂိုလျထူး တဈဦး ဖွဈပါသညျ။ အဘိုးဆရာစော ကှယျလှနျတော့ သူ၏အိမျကိုဖကြျပွီး မွစိမျးတောငျကြောငျး တိုကျတှငျ ဆရာတောျ သီတငျးသုံးရနျ ကြောငျးဆောကျလုပျ လှူဒါနျးခဲ့ပါသညျ။ လကျရှိ မွစိမျးတောငျ အမညျရှိတောငျကုနျးနှင့ျ အနီးဝငျးကငြျအပါအဝငျ မွေ(၁၀)ဧကခန့ျမှာ အဘိုးဆရာစေား၏ မွလကျစှပျ လေးအား ရောငျးခပြွီး ဝယျယူ၍ ကြောငျးမွအေဖွဈ လှူဒါနျးခဲ့ခွငျးဖွဈပါသညျ။ ထို့ကွောင့ျ မွစိမျးတောငျ သာသနာ့နယျမွေ၏ ပထမဆုံးပန်နကျခသြူမှာ ဘုနျးဘုရားကွီး ဘိုးပေါကျစိနျဖွဈပွီး စတေီပုထိုးမြားဖွင့ျ ကွညျညိုဖှယျဖွဈအောငျ ဒုတိယ ပန်နကျခသြူမှာ အဘိုးဆရာစော ဖွဈပါသညျ။


သို့သောျ -
သာသနာ့ထှတျခေါငျ ဝိပူနာ အောငျလံတောျအား စတငျလှင့ျထူသူမှာကား …။


အရှငျဇာနယေအြရှငျသူမွတျ
    ဆရာတောျသညျ ပရိတ်တိထကျ ပဋိပတ်တိအား ပို၍အားသနျပုံရသညျ။ ဤသညျမှာလညျး ဘဝပေး အကွောငျး ရှိခဲ့ပါသညျ။ ခမညျးတောျ ဦးကွှကျနီနှင့ျ မယျတောျဒေါျသနျးတို့မှ မှေးဖှားလာခဲ့သော အရှငျသညျ လူငယျဘဝမှာ လိမ်မောျခွံရှာတှငျ ခွံလုပျငနျးလုပျကိုငျ၍ စားသောကျခဲ့ရသညျ။ ခွံလုပျငနျး တို့၏ ထုံးစံအတိုငျး မွပေေါကျမညျ။ ကိုငျးမွကျရှငျးမညျ။ မီးရှို့ရမညျ။ ဤမှာပငျ ဘဝအခြိုးအကှေ့က ဖွဈလာရတော့၏။ ‘တောမီးတကှကျ၊ မုဆိုးတဈသကျ’ ဆိုသော ဆရာတော့ျစကားသညျ အလကား မဟုတျ။ မီးရှို့နရေငျးနှင့ျ ပိုးကောငျ၊ မှှားကောငျလေးမြား ပွေးလှှား သကြေကွေသညျကို မွငျတှေ့လိုကျ ရသေားအခါတှငျ ဆရာတောျလောငျးလြာ ခွံသမားလေးသညျ စိတျမခမြျးသာဖွဈရပါတော့၏။ အတိတျဘဝမှ အထုံပါရမီသညျ ဆရာတောျ လောငျးလြာ အား သတိ သံဝဂေရစေ၍ ဘဝအခြိုး အကှေ့တဈခုသို့ ပွောငျးသှား စပေါတော့သညျ။ သူတဈပါး၏ အသကျအားသကြေေ ပကြျစီးစခွေငျး၏ လှတျရာ လှတျကွောငျး တရားသညျကား သာသနာ့ဘောငျ မှာသာရှိသညျကို တှေးမိသှားပွီး အသကျ(၂၇)နှဈမှာ သာသနာ့ဘောငျသို့ ဝငျရောကျသှားတော့သညျ။


သာသနာနှဈ ၂၅၂၅ ခုနှဈ၊ ကောဇာနှဈ ၁၃၄၃ ခုနှဈ၊ တနျခူးလဆနျး (၁၃)ရကျတှငျ တိုကျကွီးမွို့လယျ ဘုရားကွီးကြောငျး ခဏ်ဍသိမျတောျမှာ ဆရာတောျဦးကိတ်တိအား ဥပဇ်ဇြာယျပွု၍ မွင့ျမွတျသောရဟနျး အဖွဈသို့ ရောကျရှိခဲ့သညျ။ ဆရာတောျသညျ လူ့ဘဝက တက်ကသိုလျဝငျတနျးအထိသာ ပညာသငျခဲ့ရ၍ မိမိ၏ပညာကံ နညျးခဲ့မှုအပေါျ အားမလိုအားမရရှိခဲ့သညျ။ သို့အတှကျကွောင့ျ ရဟနျးဘဝဖွင့ျ ပရိယတ်တိ သာသနာထကျ ပဋိပတ်တိသာသနာဘကျကို ပိုမို၍ ပွုလိုသောဆန်ဒ ရှိခဲ့၏။ မွိုလယျဘုရားကွီး ကြောငျး၌ ပရိယတ်တိစာပမြေား အား(၄)ဝါအထိ သငျကွားပွီးသညျနှင့ျ မငျးကှနျး၊ မဟာစညျ၊ မိုးကုတျ၊ စှနျးလှနျး၊ ခမြျးမွေ့၊ လယျတီဩဝါဒခံ အနာဂါမျ ဆရာသကျကွီး တရားစခနျး စသညျမြားသို့ လှည့ျလညျ၍ ဝိပူနာတရားမြားကို အားထုတျခဲ့ ပါသညျ။ တရားစခနျးမြားမှပွနျလာပွီး လိမ်မောျခွံရှာအရှဘေကျ ပဲခူးရိုးမထဲရှိ ပွန့ျကွီးတောရတှငျ တဈပါးတညျး တောရဆောကျတညျခဲ့သညျ။ တရားလိုခငြျနသေော ပုဂ်ဂိုလျအတှကျ ရိုးမငှကျဖြားနှင့ျ တောဆငျရိုငျးမြား၏ အန်တရာယျသညျ ဆရာတောျအား မတားဆီးနိုငျခဲ့ပါ။
ဆရာတောျ၏ ဂေါစရဂါမသညျကား အလယျရှာဖွဈ၏။ တဈပါးတညျးတောရဆောကျတညျရသည့ျ အရသာထူး ကို ဆရာတောျ နှဈခွိုကျနမေိသညျ။ မတေ်တာ၏စှမျးအားမြားကား ဆရာတော့ျအတှကျ ဆငျရိုငျးမြား ဘေးရနျမှ အကာအကှယျဖွဈခဲ့ပါသညျ။ တိုကျကွီးမွိုနယျ၏ ထိုဒသေသညျ ဆငျရိုငျးမြား သောငျးကနြျး လှနျး သောဒသေ ဖွဈပါသညျ။ လူတို့ပလညျး ယာမွေ၊ ခွံမွမြေားအား တောထဲအထိ တိုးခြဲ့သညျ။ ဆငျရိုငျးမြားက လညျး သူတို့စားကကြျနယျမွေ ကဉြျးမွောငျးလာ၍ လူတို့၏စိုကျခငျးမြား၊ ကြေးရှာမြားထဲအထိ ဝငျရောကျ ဖကြျဆီး လာသညျ။ ထိုသို့ဖကြျဆီးလာ၍ လူတို့ကလညျး ရရာ လကျနကျမြားဖွင့ျ ပွနျလညျတှနျးလှနျသညျ။ ထိုသို့တိုကျခိုကျသဖွင့ျ ဆငျတို့ကလညျး အငွိုးထားပွီး ရကျရကျ စကျစကျ လကျတုံ့ပွနျကွသညျ။


လိမ်မောျခွံ ကြေးရှာအုပျစုရှိ အလယျရှာ၊ ကိုငျးကှငျးကွီး မွနျမာစုကြေးရှာမြားသညျ တောဆငျရိုငျးမြား၏ ရကျရကျစကျစကျ ဝငျရောကျဖကြျဆီးခွငျးကိုခံခဲ့ရသညျ။ စိုကျခငျးမြားကို ဖကြျဆီးရုံမက လူမြားကိုလညျး ရကျရကျ စကျစကျ သတျဖွတျခဲ့ကွသညျ။ ဆရာတောျ၏ပွန့ျကွီးတောရလေးကား နဘယံ-ဘေးမရှိ ငွိမျသကျ လကြျသာ ရှိခဲ့၏။
(တရားတနျခိုး၊ မတေ်တာစှမျးအားသညျ ကငြ့ျကွံအားထုတျနသေော ပုဂ်ဂိုလျအား စောင့ျရှောကျပုံကို သတိပွုဖှယျ။)


       ဤသို့ဖွင့ျ ရဟနျးဝါ(၄)ဝါမှ(၁၀)ဝါအတှငျး တရားစခနျးပေါငျးမြားစှာတှငျ လှည့ျလညျအားထုတျ တရား ရှာခဲ့ သညျ။ မဟာစညျရိပျသာသညျ အကွိမျအမြားဆုံး ဝငျရောကျရာနရောတညျး။ တရားရှာရာ တှငျ ဆရာတောျအတှကျ ထူးခွားသောအလှည့ျအပွောငျး
        အငျအားကွီးမားသော ပုဂ်ဂိုလျထူးကွီးမြားအား မှီခိုရခွငျးသညျ ကံရှိသူတို့အတှကျ ပို၍ အကြိုး စီးပှား မြားစတေတျသညျဆိုသော စကားသညျ မှနျလှပါပသေညျ။ ဆရာတောျ အရှငျဇနေယြေ သညျ အဘယျသို့သော ပုဂ်ဂိုလျထူးကွီးနှင့ျ တှေ့ကွုံခဲ့ရသနညျး။ တရားစဈ၊ တရားမှနျမြားတညျရှိ၍ ကငြ့ျကွံညှှနျပွသူမြား ရှိနသေမြှ နှဈကာလ အကန့ျအသတျမရှိ၊ အခြိနျအခါမရှေး ဖွဈလိုသောအရာကို ဖွဈနိုငျလသေညျ။ သန်ဒိဠိက၊ အကာလိက ဟူသော တရား ဂုဏျတောျတို့မှာ လညျး ထိုသဘောကို ပှင့ျပှင့ျလငျးလငျးကွီး ဖှင့ျပွထား၏။ ပုဗ်ဗကေတ ပုညတာ စကျက ဆရာတောျအား ထိုဒသေသို့ ပို့ဆောငျ ပေးခဲ့လပွေီ။


သိုသောျ…
        မာရျနတျသညျ ဆရာတောျတို့ ထိုဒသေသို့ရောကျလြှငျ ဝိပူနာ မီးရှူးတနျဆောငျ အရိယာ သံဃာ တောျမွတျကွီးနှင့ျ တှေ့ဆုံကွမညျကို သိနလေပွေီ။ ထိုအတှကျကွောင့ျ ဆရာတောျ အရှငျ ဇာနယြေ နှင့ျ ဓမ်မခရီး ဖောျသုံး ဦးတို့အား မမွငျရသော အမှှဓောတျတို့ဖွင့ျ တားဆီးပါတော့သညျ။ ထိုအ ဖွဈအပကြျက ဤသို့တညျး။

ရဟနျးသံဃာတို့၏ ဝိနညျးသိက်ခာပုဒျမြားကား မွားမွောငျလှသညျ။ ဝိနညျး သိက်ခာပုဒျကို မစောင့ျထိနျး နိုငျ၍ ခြိုးဖောကျခွငျးကွောင့ျ မဂျတား၊ ဖိုလျတား ကိစ်စမြားဖွဈပေါျလာပွီး အာပတျသင့ျ၍ တရားထူး မရခွငျးပငျ ဖွဈပါ သညျ။

       အရှငျဇာနယြေ (ယခုမွစိမျးတောငျ ကြောငျးတိုကျဆရာတောျ)၊ ဆရာတောျ အရှငျရဝေတ (ယခု အမေ ရိကနျနိုငျငံ သာသနာပွု)၊ ပုသိမျမှ  ဦးဉာန်ဒောဘာသနှင့ျ အမညျမမှတျမိတော့သော သံဃာ တောျတဈပါး အပါ အဝငျ စုစုပေါငျး(၄)ပါးသညျ မိတ်ထိလာမွို့ တောငျပုလုတောရသို့အသှား လမျးခရီး၌ ဝိနညျးသိက်ခာပုဒျမြားနှင့ျ ပတျသကျ၍ ဆှေးနှေးမိကွရာမှ အာပတျသင့ျလြှငျ မဂျ၊ ဖိုလျမရနိုငျဟု စဉျးစားမိကွသညျ။ သို့ဆိုလြှငျ မိမိတို့ ဘာဆကျလုပျကွပါမညျနညျး။ ဝိနညျးသိက်ခာပုဒျတှေ မွားမွောငျ လှသော သံဃာ့သာသနာမှာ တရားအားထုတျ လြှငျ ဖွင့ျ ‘မဖွဈပါဘူး၊ မဖွဈဘူး’ ဟု ကုက်ကုစ်စက အတှေး မြား ဝငျသှားခွငျးတညျး။ မာရျနတျ၏ အမှှဓောတျကား ကွောကျစရာကောငျးသလောကျ သတိအလှနျရှိမှ တောျပတေော့သညျ။

          “ကြုပျတို့ တောငျပုလုဆရာတောျ ဘုရားကွီးကို ဖူးမွောျပွီးလြှငျ လူထှကျကွမညျ။ လူ့ဘဝဖွငျ့ အားထုတျ ၍ တရားအရငျရသူက ပွောပွကွစတမျး” ဟု ကတိကဝတျပွုကွပွီး တောငျပုလု ဆရာတောျ ကွီး အဖူးမွောျခံထှကျမည့ျအခြိနျကို စောင့ျစားနကွေသညျ။ အတိတျပါရမီကလညျး ဆရာတောျ ဘုရားကွီး ထံ မရောကျ ရောကျအောငျ ပို့ဆောငျပေးပုံက ထူးလှပါသညျ။ အဘယ့ျကွောင့ျ ဆိုသောျ အရှငျဇာနယေတြို့ သံဃာတောျ(၄)ပါး မိတ်ထိလာမွို့ပေါျရောကျတော့ တောငျပုလုတောရသို့ ဘယျလို သှားရ မညျမသိ၊ ယောငျလညျလညျ ဖွဈနစေဉျ ဒကာတဈဦးနှင့ျတှေ့ပွီး ထိုဒကာက ဆှမျးကပျ သည့ျအပွငျ တောငျပုလုတောရသို့ ဆိုကျဆိုကျမွိုကျမွိုကျ လိုကျပို့ခွငျးပငျတညျး။ တောငျပုလုဆရာတောျ ဘုရားကွီးသညျ ရဟနျးသံဃာ၊ လူပရိ သတျ တို့အား (၁၅)မိနဈခန့ျသာ ဟောပွောညှှနျပွပွီး တရား ဖွင့ျသာ မှေ့လြောျတတျသညျ။ ဧည့ျပရိသတျ မြားပွားခွငျးကား အရိယာပုဂ်ဂိုလျကွီးမြားအတှကျ တရား အလုပျမှာ အလှနျပငျ နှောင့ျယှကျ ခွငျးကွောင့ျ ဖွဈပါ သညျ။

          အရှငျဇာနယေတြို့က သံဃာတောျမြားဖွဈသည့ျအတှကျ ရှေ့ဆုံးမှာနရောရသညျ။ ဆရာတောျ ဘုရားကွီးသညျ ဘီးတပျကုလားထိုငျ၌ သီတငျးသုံး၍ တပည့ျသံဃာတဈပါးက တှနျးလာ၏။ ရဟနျးရှငျ လူပရိသတျမြားက ဖူးမွောျကွသညျ။ (၁၅)မိနဈခန့ျ အလုပျပေးတရား ဟောပွောပွီးသောျ အရှငျ ဇာနယေတြို့ (၄)ပါးအား အတှငျးခနျးသို့ ခေါျပါတော့သညျ။ အတှငျးရောကျတော့ (၄)ပါးလုံး တောငျပုလု ဆရာတောျဘုရားကွီး  အား ဖူးမွောျကနျတော့ပွီးသောျ မညျသို့မြှ ထငျမှတျ မထားသော စကားအား  မိန့ျခှနျးခွှပေါ တော့သညျ။ ထိုစကားမှာ -
“အရှငျဘုရားတို့၊ မဖွဈဘူးမထငျနဲ့နောျ။ အရှငျဘုရားတို့သာသနာပွုရမှာ မဖွဈဘူးမထငျနဲ့နောျ”ဟူ၍ နှဈကွိမျ၊ သုံးကွိမျထပျပွီး မိန့ျဆိုပါတော့သညျ။

        ရိုကြိုးစှာနာယူနကွေသော အရှငျဇာနယေတြို့ သံဃာ(၄)ပါးမှာ- ‘ငါတို့ ကားပေါျမှာ တိုငျပငျ ပွောဆို လာကွသောစကားကို ဆရာတောျကွီးက သိနပေါလား’ ဟုစဉျးစားမိကွပွီး ပီတိပူဒိ ဖွဈကာ အရှငျဇာနယြေ နှင့ျ  သံဃာနှဈပါးမှာ ဆရာတောျကွီး ၏ခွအေစုံကိုဖကျ၍ ဦးခိုကျရငျး မေ့လဲ ကသြှား ပါတော့သညျ။ ဤကား ပီတိ၏ အဟုနျတညျး။ အရှငျရဝေတမှာတော့ မူးမေ့မသှားဘဲ ဆရာတောျကွီး ကိုသာ တစိမ့ျစိမ့ျဖူးမွောျ နမေိပါတော့သညျ။
(တောငျပုလု ဆရာတောျကွီး၏ စတောပရိယအဘိညာဏျ ဂုဏျတောျကို ကွညျညိုရပါသညျ။)

       သံဃာ(၃)ပါးမှာ တဈနာရီနီးပါးကွာ မေ့မွောသှားခဲ့ရသညျ။ အရိယာအရှငျမွတျအား ကွညျညို လှနျး၍ ဖွဈရသော ပီတိအဟုနျဖွဈပါသညျ။ နောငျအနာဂတျမှာ သာသနာပွုရမည့ျ ပုဂ်ဂိုလျမြား ဖွဈကွောငျး ကွိုတငျသိမွငျနေ၍ သှယျဝိုကျကာ ခြီးမွှင့ျလိုကျခွငျးတညျး။
တောငျပုလုဆရာတောျကွီး၏ အလုပျပေးတရားကို အရှငျရဝေတတဈပါးသာ နာကွားခဲ့ရပွီး အရှငျ ဇာနယေတြို့ (၃)ပါး သတိပွနျလညျရရှိလာသောအခါကမြှ အရှငျရဝေတက ပွနျလညျဟောကွား ပွသ ပါသညျ။ အရှငျဇာနယြေ၏ တောငျပုလုဆရာတောျကွီးအား ဖူးမွောျပွီးလြှငျ လူထှကျမည့ျကိစ်စသညျ ဤမှာပငျ နိဂုံးခြုပျသှားပါ၏။

         တရားထူးရနိုငျသော ပုဂ်ဂိုလျမြားအား အရိယာသံဃာတောျ မထရျေကွီးမြားက ဤသို့သှယျဝိုကျ၍ ခြီးမွှောကျ တတျကွပါသညျ။ အရိယာပုဂ်ဂိုလျကွီးမြားသညျ တပည့ျသားမွေးမြားကို တရားလမျးကွောငျး ပေါျသို့ နညျးမြိုးစုံသုံး၍ တှနျးတငျခဲ့ကွခွငျး ဖွဈပါသညျ။ ဆရာတောျအရှငျဇနေယေသြညျ တောငျပုလု တောရ၌ (၆)လကွာခဲ့သညျ။ တောငျပုလုတောရ၌ ကငြ့ျကွံအားထုတျစဉျ ဆှမျးအာဟာရအတှကျ မိမိ၏ သလုံး မွငျးခေါငျးအား အသုံးပွု၍ ဆှမျးခံစားခဲ့ရသညျ။ နေ့စဉျ အသှားအပွနျ(၈)မိုငျခရီးသညျ ဆရာတောျ အား ဆှမျးတနျဖိုးကို သိစခေဲ့သညျ။ ဝါဆိုခါနီးရောကျ၍ တောငျပုလုတောရမှ ပွနျခဲ့ရသညျ။ (၆)လခန့ျမြှ တဈဆကျ တဈစပျတညျး သမာဓိအငျအားသညျ အတောျပငျ တိုးတကျနလေပွေီ။

        ပွန့ျကွီးတောရ၌ အားထုတျခဲ့သည့ျ တရားအရှိနျ၊ တရားစခနျးမြား၌ လှည့ျလညျအားထုတျခဲ့သည့ျ အကြိုး တရားနှင့ျ တောငျပုလုတောရ၌ ဆရာတောျကွီး၏ မတေ်တာအရှိနျအဝါအောကျတှငျ အားထုတျ ရသောအခါ အရှငျဇာနယြေ၏ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ အရှိနျအဟုနျသညျ အတောျပငျ ခရီးပေါကျ ခဲ့ပါပွီတညျး။
      ဝါတှငျး၌ မွစိမျးတောငျကြောငျးမှာ ဝါဆိုခဲ့၏။ တိလောကမှနျအောငျ ရုပျပှားတောျမွတျကွီးတညျရှိရာ ဂန်ဓကုဋိတိုကျကွီး၏ အနောကျဘကျ အဖီလေးသညျ ဆရာတောျ၏ သီတငျးသုံးရာအခနျးပငျ ဖွဈပါသညျ။

မှတျမှတျရရ တရားအရသာ
         တောငျပုလုတောရမှပွနျလာပွီး နောကျတဈကွိမျ မဟာစညျ သာသနာ့ရိပျသာသို့ တရားစခနျးဝငျ သောအခါတှငျမူ မုချဦးဝသို့ဝငျကတညျးက သတိပဋ်ဌာနျတရားက ကိုယျမှာ ကပျပါလာပွီတညျး။ တောငျပု လုတောရမှ ရရှိခဲ့သော သီလ၊ သမာဓိ အရှိနျအဟုနျမှာ အတောပငျကွီးမားပါသညျဟု ဆရာတောျမှ မိန့ျဆို ပါသညျ။ ထိုသီလ၊ သမာဓိကို အခွခေံလာသော ဆရာတောျ၏ တရားအပေါျထားရှိသော သဒ်ဓါ တရားကို မညျသည့ျ ပုဂ်ဂိုလျဖကြျဖကြျ မပကြျနိုငျတော့ပါ။ ဗိုလျ(၅)ပါး တကျညီလကျညီ ရှိကွလပွေီ။
         ဆရာတောျမိန့ျဆိုခဲ့သညျမှာ ရှေးယခငျက မိမိပွုလုပျခဲ့ရသော တရားအလုပျသညျ ဝိပူနာ ဟုသာ ထငျခဲ့သညျ။ စငျစဈ သမထတရားအလုပျသာ ဖွဈနခေဲ့သညျ။ တရားသညျ သမထကို အခွခေံ သောျလညျး အခြိနျတနျလြှငျ ဝိပူနာသို့တကျမှ သံသရာမှလှတျကွောငျး၊ မဂျ၊ ဖိုလျသို့ မကြျမှောကျ ပွုနိုငျမညျ ဖွဈပါသညျ။ တောငျပုလုတောရရောကျမှ အထငျမှားနသေော သမထ လမျးကွောငျး မှသညျ ဝိပူနာ မဂ်ဂငျဖောငျကွီးပေါျသို့ စီးမိပါတော့သညျ။
(ယောဂီမြား ဆရာရှာမှု မှနျကနျခွငျး ဖွဈစဉျတညျး။ မိမိနှင့ျသင့ျတောျသည့ျ ပမ်မဋ်ဌာနျးတရားအား ပွသပေးနိုငျမည့ျ ဆရာသညျ ရေးကွီးဆုံးဖွဈသညျကို သတိပွုဖှယျ။)

         ဆရာတောျသညျ တရားစခနျးမြားသို့ မရောကျဘူးစဉျက မသှားတတျမလာတတျ၍ လိမ်မောျခွံရှာမှ ဦးသီဟ ဆိုသော ကိုရငျကွီးတဈပါးက လိုကျပို့ခဲ့ရသညျ။ (ကြေးဇူးရှငျတဈပါးဟု မိန့ျပါသညျ။) ကိုရငျကွီး က မငျးကှနျးရိပျသာသို့ ပထမဆုံးလိုကျပို့ပါသညျ။ ဆရာတောျမှာ သတိပဋ်ဌာနျတရားကို ပှားမြား အားထုတျရငျး တရားအပေါျယုံကွညျသော သဒ်ဓါတရား အလှနျအမငျး ထကျသနျလာပွီး ရှိသမြှ ပစ်စညျးမြားအား လှူပဈသညျ အထိ ဖွဈလာခဲ့သညျ။ နပေုံ၊ ထိုငျပုံ၊ ပွောပုံ၊ ဆိုပုံမြားသညျ သူမြားနှင့ျမတူ။ တရားအပေါျမှာသာ အာရုံစူးစိုကျ မှုမြားနေ၍ ပတျဝနျးကငြျအား မေ့လြော့သှားခဲ့ရ၏။ ဒုက်ခဖွဈပေါျရာ ခန်ဓာကိုယျကွီးအား စကျဆုပျရှံရှာလာ၍ ဘာကိုမှ မကျမောတှယျတာမှု မရှိတော့။ ထို့ကွောင့ျ ရှိပစ်စညျး မြားအား လှူပဈခွငျးပငျ။ ဒါကိုမသိသောသူမြားက ဒီကိုယျတောျ စိတျဖောကျပွနျသှားပွီလားဟု ထငျခဲ့ကွ သညျ။ တရား၏ သိမျမှေ့နူးညံ့မှုမြားကို ကိုယျတိုငျ ကိုယျကြ မခံစားတတျကွ၍ တရား လုပျနသေော သူမြားကို စိတျမနှံ့သူဟု ထငျသူထငျ၊ အခြို့မှာ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မနောကံမြားဖွင့ျ စောျကား မိတတျကွပါသညျ။ အရိယူပ ကံကွီးထိုကျမှာကို သတိပွုဖှယျပငျ ဖွဈပါသညျ။
မငျးကှနျးရိပျသာမှ တာဝနျရှိသူ တခြို့က ဒီကိုယျတောျ စိတျဖောကျသှားပွီထငျ၍ ဂရုစိုကျ စောင့ျကွညျ့ ခွငျးပငျခံခဲ့ရပါသညျ။ ထိုအကွောငျးအရာမြားအား တရားအားထုတျဖောျ အားထုတျဖကျ တှံတေးမှ ကရငျ ဦးပဉ်စငျးကွီး တဈပါးက ပွနျပွောပွ၍ သိရခွငျးပငျ။
“အရှငျဘုရားကို တရားအားထုတျနစေဉျမှာ နှဈယောကျ၊ သုံးယောကျ လောကျက အမွဲစောင့ျကွည့ျ နတော သိလား”
ဟုမေးရား-
“ဘာဖွဈလို့မြားလဲ၊ တပည့ျတောျလညျး တရားအားထုတျနတောပဲ”
ပွောတော့ ကရငျဦးပဉ်စငျးကွီးက-
“အရှငျဘုရား အပွုအမူတှကေ ဖောကျသလိုဖွဈနတေော့ သူတို့က စိုးရိမျတာပေါ့” ဟုဆိုသညျ။
မငျးကှနျးရိပျသာမှ မဟာစညျရိပျသာသို့ပွောငျးပွီး စခနျးဝငျတော့ စောင့ျကွည့ျနသေည့ျ ပုဂ်ဂိုလျမြား မဟာစညျထိ လိုကျလာကွသညျကို တှေ့ရပါသညျ။ ‘ဒီကိုယျတောျ ဘာမြားဖွဈမလဲ’ ဟုထငျကွသညျ ဆို၏။




ဆရာတောျ၏မိန့ျမှာခကြျ
       “တရားရှာရာ၌ မညျသည့ျနညျးပငျ ဖွဈစေ (မငျးကှနျး၊ မဟာစညျ၊ မိုးကုတျ၊ လယျတီ) တဈနညျးနညျး အား တစိုကျမတျမတျ၊ တဈဆကျတဈစပျတညျး ကငြ့ျကွံအားထုတျသှားလြှငျ မိမိ ရညျရှယျရာ ပနျးတိုငျသို့ ဆိုကျဆိုကျမွိုကျမွိုကျ ရောကျသှား နိုငျသညျ။ ဟိုနညျးကောငျးနိုး၊ ဒီနညျးကောငျးနိုးဖွင့ျ လိုကျလံစူးစမျးနရေငျးဖွင့ျ တရားလမျးကွောငျးမှ သှဖေညျ သှားတတျသညျ။ ယခုခတျေလူတှကေ တဈနှဈတဈခါ ဘုရားပှဲကငြျးပသလိုမြိုး တဈနှဈတဈခါမှ တရားစခနျးဝငျ၊ ပွီးတော့ အိမျပွနျရောကျတော့မေ့။ ဒါနဲ့(၁)ကနခေညြျးပဲ ပွနျပွနျစ နကွေတာ။ နောကျဆိုရငျ (၁)တောငျရတော့မှာ မဟုတျဘူး” ဟုမိန့ျကွားပါသညျ။

        တရားဟူသညျ လှယျလှယျနှင့ျ မရသလို ခကျအောငျဆိုပွီးတော့လညျး မိမိခန်ဓာကိုယျအား နှိပျစကျညှဉျးပနျးနစေရာမလို။
သို့သောျ…
        ဝီရိယအားကိုမလြှော့ဘဲ မဆုတျမနဈသော ဇှဲ၊ လုံ့လဖွင့ျ မီးပှတျသောယောကျြားကဲ့သို့ ကငြ့ျကွံ အားထုတျရသညျ။ သဒ်ဓါနှင့ျပညာ၊ သမာဓိနှင့ျဝီရိယ နှားနှဈကောငျက သကဲ့သို့ မြှတမှုရှိမှသာ ဝိပူနာယာဉျ သညျ နိဗ်ဗာနျသို့ ရောကျနိုငျကွောငျး နှင့ျ ယခုခတျေလူမြားသညျ တရားစခနျး တဈခါဝငျ ၍ ဉာဏျစဉျတရား တဈခါ နာရလြှငျပဲ ကိစ်စပွီးပွီ ထငျနပွေီး လမျးခုလတျမှာ ထိုငျပဈ လိုကျကွသညျ။ သို့အတှကျကွောင့ျ တရားသညျ တဈဆကျ တဈစပျတညျး မဟုတျတော့ဘဲ ပြောကျသှား ၍ အစ သံသရာမှ အဆုံးသို့မရောကျတော့ဘဲ တဝဲလညျ လညျ ဖွဈနတေတျကွ၏။ တခြိုကလညျး တရားစခနျး ဝငျတာ ဘယျနှဈရကျရှိပွီ၊ တရားထူးမရနိုငျသေးဘူးလား။ ရသင့ျပါပွီ စသညျဖွင့ျ လောနေ တတျကွ သညျ။ ကွကျဥဖောကျစကျထဲ ကွကျဥထည့ျပွီးအကောငျဖောကျသလို ဘယျနှဈရကျဆိုလြှငျ ပေါကျရမညျ ဟု တရားကို မသတျမှတျသင့ျကွပါပေ။
ဘုရားရှငျ၏ ဧကဓမ်မပါဠိ တတိယဝဂျ၌-
       ‘ကောငျးမှနျမှနျကနျသော တရားကငြ့ျဝတျ မဟုတျရာ၌ လုံ့လ၊ ဝီရိယကွီးသူသညျ ဒုက်ခရောကျ၍ လုံ့လနညျးသူသာ ခမြျးသာရ၏။ ကငြ့ျကွံသောျလညျး ဆငျးရဲလှတျကွောငျးတရားမဟုတျသောကွောင့ျ တညျး။
     ကောငျးမှနျ မှနျကနျသော တရားကငြ့ျဝတျ၌ကား လုံ့လ၊ ဝီရိယကွီးသူသာ ခမြျးသာ၍ လုံ့လနညျး သူမှာ ဆငျးရဲရသညျ’ ဟု သာသနာ့လမျးစဉျနှင့ျ သာသနာ့အပွငျမှ လမျးစဉျတို့ ဝီရိယအသုံးခပြုံကို နှိုငျးယှဉျ ၍ ဟောတောျ မူခဲ့ပါသညျ။
        ဆရာတောျ မိန့ျသညျမှာလညျး ဤအတိုငျးပငျ။ တရားကို တစိုကျမတျမတျရှိနမှေသာ လိုခငြျသော တရားထူးကို ရနိုငျမညျ ဖွဈပါ၏။ ယခုခတျေလူ အမြားသညျ သဒ်ဓါတရား၊ ဒါနတရား အလှနျထကျသနျ ကွပါ သညျ။ သို့သောျ အရာရာ၌ အလှနျအားနညျးနကွေသညျ။ တရားထူး တရားမွတျရနိုငျသော အခှင့ျကောငျး၊ အခါကောငျးထဲမှာ ဘာကွောင့ျ တရားမရနိုငျကွသနညျး ဆိုတော့ လူမှုဒုက်ခ ပလိဗောဓ မြားနကွေရ၍ တရား စခနျးမှာ အခြိနျမပေးနိုငျကွသဖွင့ျ တရားရမညျကွံလိုကျ၊ ပြောကျသှားလိုကျဖွင့ျ လုံးခြာလိုကျနကွေခွငျးပငျ ဖွဈပါတော့သညျ။

မွစိမျးတောငျတောရ (၁)
         မွစိမျးတောငျရှာကြောငျး တရားရိပျသာမှ ခွကေငြျလြှောကျလြှငျ (၁)နာရီခန့ျရှိမညျထငျပါသညျ။ ခွံတှဆေိုသောျလညျး စငျစဈတောကွီးမကြျမညျးထဲ ရောကျနသေလိုခံစားရသညျ။ ဆရာတောျ အရှငျဇာနယြေ တညျထောငျခဲ့သော တောရ(၄)ခုတှငျ တောရ(၁)မှာ အကွီးဆုံးတရားရိပျသာ ဖွဈပါ သညျ။ အလယျရှာဟိုဘကျမှာက တောရ(၃)၊ တောရ(၄)သညျ တောရ(၁)မှ မိနဈ(၃၀)ခန့ျလြှောကျလြှငျ ရောကျသညျ။ တောရ(၁)တရားရိပျသာအနီး လြှိုမွောငျထဲ၌ မူလက ဆရာတောျ တရား အားထုတျ ရာ တရားစခနျးဟောငျး ရှိသညျ။ ‘တောရ(၁)စခနျးဟောငျး’ ဟုခေါျကွသညျ။ သံဃာနှဈပါး၊ သုံးပါးသီတငျး သုံးနကွေသညျ။ ယခငျက ဆရာတောျနှင့ျ တပည့ျသံဃာအနညျးငယျသာ သီတငျးသုံးခဲ့ကွသညျ  ဆို၍ ဆငျရိုငျးမြား ပေါမြားသော ထိုတော ကွီးထဲ၌ ကငြ့ျကွံအားထုတျရဲသော ဆရာတောျ၏ မတေ်တာစှမျးအား ကို ကွညျညိုမိပါတော့သညျ။

       တောရ(၁)သညျ အတနျငျ အဝနျးအဝိုငျးကယြျပွန့ျကာ မူလကတောကွီးကိုရှငျးလငျးပွီး သီဟိုဠျခွံ ကွီး အဖွဈ စိုကျပြိုးထားရာမှ အလှူအမကွီး ဒေါျအေးက ယငျးသီဟိုဠျခွံကွီးကိုဝယျယူပွီး ဆရာတောျ တောရရိပျသာ ဖှင့ျလှဈနိုငျရနျ လှူဒါနျးခဲ့ခွငျးဖွဈသညျ။ ဆရာတောျ၏ ဤပဋိပတ်တိသာသနာပွုလုပျငနျး မြားအား ဆရာဒကာ အဖွဈ ပံ့ပိုးနသေူမှာ ရနျကုနျမှ ဦးမွတျဌေးလငျးနှင့ျ ဇနီးဒေါျစုစုကိုတို့ ဖွဈပါသညျ။ ရနျကုနျမွိုမှ ဦးတူးနှင့ျမိသားစုကလညျး မွစိမျးတောငျကြောငျး တောရရိပျသာမြားအတှကျ ဆနျ၊ ဆီ အစရှိသည့ျ ဆှမျးကိစ်စအပွငျ နဝကမ်မ ဝတ်ထု အလှူမြား ကိုလညျး ဦးဆောငျစုစညျးပွီး တဈလတဈခါ လာရောကျလှူဒါနျးနသေညျမှာ သာဓုအနုမောဒနာ ခေါျလောကျပါပေ၏။

အို- ယောဂီ သူတောျစငျအပေါငျးတို့ …
         မဟာစညျဆရာတောျဘုရားကွီး၏ နညျးနာအတိုငျး အနညျးဆုံး(၁၅)ရကျပဲ စခနျးဝငျဝငျ၊ တဈလ၊ နှဈလမှစ၍ တဈသကျတာလုံးပဲ အားထုတျလိုက အားထုတျ။ ဤမွစိမျးတောငျရှာကြောငျး ပငျမ ရိပျသာကွီး နှင့ျ တောရ (၁)၊ (၂)၊ (၃)၊ (၄) တို့မှ နရေေးထိုငျရေး၊ ဆှမျးကှမျးမှအစ လိုလသေေးမရှိ ကူညီထောကျပံ့၍ နကွေပါသညျ။ ဆရာတောျအရှငျဇနေယေနြှင့ျအတူ တပည့ျကွီးနှဈဦးဖွဈသော ရှငျဥက်ကဋ်ဌ၊ ရှငျသောဘနတို့ကလညျး ကူညီ၍ တရားပွပေး၊ တရားစဈပေးရငျး ပဋိပတ်တိသာသနာ ပွုနေ ကွပါသညျ။
       ဒေါျသစ်စာ၊ ဒေါျပဏ်ဍိ၊ ဒေါျဧကတို့နှင့ျ သီလရှငျယောဂီမြားကလညျး တောရရိပျသာ ဝယြောဝစ်စ အလုပျက တဈဖကျ၊ သတိပဋ်ဌာနျတရား ပှားမြားအားထုတျ ကွရငျး ကွိုးစားနကွေပါ၏။ စငျစဈ ဤမွစိမျး တောငျတောရိပျသာသညျ တောကွီးအတိလို ဖွဈနသေညျ။ မွို့ပွလိုဆူညံမှုမရှိ။ ကငြ့ျကွံပှားမြား အားထုတျ နကွေသော ယောဂီရဟနျး၊ သီလရှငျ၊ လူပုဂ်ဂိုလျမြားသညျ အေးခမြျးငွိမျသကျစှာ တရားထိုငျ သူကထိုငျ၊ တရားမှတျရငျး လမျးလြှောကျသူကလြှောကျဖွင့ျ ဆူညံခွငျးမရှိ ငွိမျးအေးလှသညျ။ တဈပါး နကြေောငျး၊ နှဈပါးနေ ကြောငျးလေးတှကေလညျး သပျသပျရပျရပျဖွင့ျ နခေငြ့ျစဖှယျ။ မွစိမျးတောငျ ကုနျးထိပျရှိ မဟာဝိသုဒ်ဓိစတေီတောျကွီးမှ ဆညျးလညျးသံတို့က တရားသံဝဂေ ရစရာကောငျး လှသညျ။ ကွီးမားလှသော ဗောဓိညောငျပငျကွီး၏ အရိပျအာဝါသကလညျး အေးခမြျးပစှေ။ တကယျတော့ ဤ မွစိမျးတောငျကြောငျး ရိပျသာကလေးသညျ တရားကိုသာ အာရုံစိုကျ၍ အားထုတျလိုသူ ယောဂီ သူတောျစငျမြားအတှကျ တရားအောငျမွဌောန ကောငျးတဈခု ဖွဈကွောငျး ကလြာဏအနှယျဝငျ သူတောျစငျ အပေါငျးတို့အား နှိုးဆောျ လိုကျရပါပသေညျ။
       


 
             
   (Share this page on Facebook
)

သန့ျဇငျ
သူရဇ်ဇမဂ်ဂဇငျး အတှဲ(၁၀) အမှတျ(၁)

Typed By Ko Ye Naing Oo